Keputusan peperiksaan semester 2

Posted: April 28, 2012 in 2011 Semester 2
Tags:

Semalam, Jumaat 27 April 2012, buat kesekian kalinya pelajar diploma UiTM berdebar hati sewaktu menyemak keputusan masing-masing untuk peperiksaan semester lepas.

Pagi-pagi lagi sebelum subuh, lebih kurang pukul 4.30 pagi aku dah terjaga sebab anak kedua aku kejut, haus katanya. Lepas tu tak boleh nak tidur dah walaupun cuba dipaksa. Nak tak nak terpaksa lah aku gagahkan diri membuka laptop, bertujuan untuk menyemak keputusan periksa. Cari punya cari dalam akaun Gmail aku, takde pulak email dari SIMS UiTM. Hati berkata, “Aik, tak jadi ke result keluar hari ni?”

Aku pergi ke event yang dibuka oleh salah sorang penuntut UiTM di Facebook. Aku lihat ramai yang dah mencoretkan hasil keputusan diorang. Aku keliru kejap, pasal aku masih lagi mencari jalan bagaimana untuk melihat keputusan aku. Aku scroll satu persatu komen pelajar di situ. Ada seorang yang menyatakan yang email SIMS mungkin masuk ke folder SPAM dalam Gmail. “Lah, patut pun tak nampak kat Inbox tadi”. Aku terus ke folder SPAM, memang ada email dari SIMS. Aku sempat berfikir lagi, “Nak tengok sekarang ke nanti?”. Akhirnya, DISEBABKAN tak dapat menahan sabar, aku klik jugak email tersebut untuk mengetahui kandungannya.

Aku scroll perlahan-lahan, sambil cuba untuk menahan debaran di dada. Aku terkejut, terpaku seketika melihat keputusan di depan mata. Diri seakan tidak percaya, hati berkata lagi, “adakah aku masih bermimpi?”. Lama aku tatap setiap butiran yang tercatat, cuba untuk mencari kesalahan ejaan nama atau pun nombor kad matrik. Tapi aku tidak berjaya mencari sebarang kesilapan, keputusan tersebut adalah keputusan aku, bukan orang lain.

Alhamdulillah, keputusan sem 2 pada amnya boleh dikira baik, walaupun ia jauh meleset dari target aku. Aku telah set target untuk mendapat pointer yang tertinggi, tapi apakan daya aku hanya mampu merancang dan berusaha, selebihnya Allah jua yang menentukan. Aku terima, walaupun di kala ini hati kecil ini masih ralat dengan result yang diterima. “Takpe, sabar dan bersyukur ye KP, ada hikmah disebalik yang berlaku ini. Boleh cuba lagi di semester yang akan datang.” Aku memujuk hati.

Aku hanya mendapat satu A+ untuk subjek ACC115, dan ketiga-tiga subjek yang lain di bawah paras gred A. Apa-apa pun tahniah KP !🙂

Leave a Reply

