Keputusan peperiksaan semester 4

Posted: May 18, 2013 in 2012 Semester 4
Tags:

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Terima kasih pada korang yang sudi singgah baca coretan aku dalam blog yang ntahapahapantah ni.šŸ™‚

Sebagaimana yang ramai student UiTM sedia maklum, keputusan periksa diploma dah lama dah keluar, sejak 9hb Mei yang lepas. Aku pagi-pagi lagi dah nampak dah email dari sims UiTM. Pada masa tu aku macam jual mahal sikit, eheheheh…. Aku biarkan keputusan tu dulu. Tak nak tengok lagi.

Lagi pun pada masa tu aku kat tempat kerja, malas nak sibukkan diri dengan keputusan yang ntah ok ke tidak. Itu sebab aku tak buka lagi email tu. Tapi, ada juga terlintas di fikiran, nak tengok keputusan tu… tapi aku cekalkan hati, dan aku berjaya untuk tidak mengikut nafsu, untuk melihat keputusan tersebut.

Betul, ada ramai pendapat umum yang menyatakan jika kita ingin melawan nafsu, kita harus berbuat begini: Jika nasfu kata minum air dulu ketika menjamu selera, jangan minum dulu. Sebaliknya, makan nasi dulu. Kalau ingin dipanjangkan lagi cerita nafsu ini memang berbagai. Antara contoh lain ialah ketika melihat perempuan cantik melintas, nafsu pasti berkata itu ini, begitu begini. Jangan diikutkan… insyaallah selamat. Hehehe… dah melalut ke cerita nafsu pula. Takpe, kita berselingan sebentar.

Akhirnya, aku telah melihat keputusan tersebut pada sebelah malamnya. Itu pun atas teguran isteri, dia menanyakan sama ada aku telah melihat keputusan ke belum. Aku nyatakan yang aku belum lihat lagi. Terus isteri suakan telefon, minta aku tengok result periksa melalui telefon. Ketika itu internet aku ada masalah, menyebabkan aku tidak boleh online melalui komputer.

Aku cuba login melalui student portal, tetapi tidak boleh. Aku agak yang aku dah lupa password untuk login, tetapi tidak. Password aku mengandungi huruf besar dan kecil. Jadi aku perlu masukkan password sebetulnya. Kalau kat komputer senang, Google Chrome dah ingat password tersebut, tak perlu aku taip setiap kali nak masuk ke student portal.

Bila aku tatap keputusan periksa ketika itu bersama isteri di sisi… aku rasa bersyukur sangat-sangat. Aku tak sangka, ia sebegitu. Pada andaian aku, amat susah untuk mendapat A untuk subjek Fundamental of Insuran (INS312), akan tetapi alhamdulillah… aku berjaya dapat A. Itulah subjek yang membuatkan aku gentar untuk melihat result periksa.

Aku bersyukur, result aku kali ini amat memberangsangkan. Ia masih tidak lagi mecapat target yang aku impikan, tapi alhamdulillah. Aku faham di atas apa yang aku capai. Pasti ada hikmah disebaliknya. Jika aku berjaya mendapat aku impikan, mungkin akan ada implikasi selepas itu. Sebab itu aku kata, pasti ada hikmahnya…

Okeh, sampai di sini rasanya untuk kali ini. Ini pun setelah lama aku pendamkan untuk menulis sesuatu tentang keputusan periksa semester 4 ini. Semoga bertemu lagi di lain kali… babai…

Comments
  1. vynna says:

    Assallammualaikum,

    Sy student baru.. intake 2013/2014. Tahniah la ye dapat A… hebat! Just keep wondering laa.. Bile iclass bermula..? Sy slalu gak bukak ined nak nengok latest updates pasal tarikh iclass.. Tp xde.. Btw, sy punye 1st seminar on 30th june. Ke kene tunggu lepas 1st seminar baru bole start iclass..??

    • KP says:

      Salam, heheh… tq.

      Tak lama lagi. bolehlah jenguk i-class, sebab daftar (termasuk yang online) pun dah boleh.

      I-class biasanya bermula awal, sebelum kelas pertama bermula lagi. Mungkin seminggu dua sebelum itu. Pensyarah yang rajin akan mula membuat sessi suai kenal, minta baca dahulu beberapa bab sebelum kelas sebenar bermula.

  2. […] Keputusan peperiksaan semester 4 […]

Leave a Reply

